Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 27 februari 2013

Pegasa hästen från Trapalanda av Malin Eriksson


Malin Eriksson är en av mina författarkollegor i Barnboksnätet. Flera av hennes barnböcker handlar om hästar. När jag för ett tag sedan såg Pegasa hästen från Trapalanda på biblioteket var jag så klart tvungen att plocka den med mig hem.

Pegasa handlar om Nina som är en flicka som gillar hästar. När sommarlovet startar måste hon följa med sin mamma till morfars ö. Det är inte otrevligt på morfars ö, men det blir ändå en trist tillvaro för Nina kommer inte att få någon möjlighet att rida. Dessutom skadar sig hennes favorithäst Sindy och det blir tal om att hästen kanske är så illa skadad att den måste avlivas. Men på ön börjar det hända mystiska saker och en dag kommer det en hästtransport. Nina får ta hand om en alldeles egen häst. Men hur skall det gå för Sindy? Ja, det skall jag inte avslöja.

Jag har alltid varit för feg för att våga rida. Trillade av en häst i unga år, och skadade mig ganska ordentligt, därefter så har det inte blivit mer med sådana äventyr, men jag älskade hästböcker när jag var liten. Det här är verkligen en riktigt härlig hästbok med lite övernaturliga och mystiska inslag. Det gillar jag och jag vet att den här hade säkert blivit en riktig favorit när jag var liten.

Monika

3 kommentarer:

  1. Hej

    Kommer tillbaka och läser ifatt i morgon, mitt i natten nu men lämnar min nya adress till dig: http://ullsag.bloggo.nu

    Ha det gott så länge så kommenterar jag i morgon

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hästar är så fina. Men så stora!
    Önskade att jag kunde rida. Men som sagt..jag är för rädd.
    Man får läsa om dom i stället ;)
    Kram!

    SvaraRadera