Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 13 juli 2016

Sommarkort - Hovdala slott och Trädhuskafé

Utsikt från Trädhusets kafé
Jag fortsätter mina resor med Hallands- och Skånetrafikens sommarkort. Under perioden 15 juni – 15 augusti åker jag fritt med tåg och buss i de båda regionerna. Bra för miljön och ett väldigt trevligt och överraskande sätt att resa.
Hovdala slott
I dag har jag varit på Hovdala slott utanför Hässleholm. Jag tog tåget till Helsingborg och sedan vidare med Pågatåg till Hässleholm. Sedan blev det buss till Tormestorp och därefter ca tre kilometer vandring innan jag var framme vid slottet, som spelade en viktig roll vid Snapphanetiden under krigen mellan Sverige och Danmark på 1600-talet. Hovdala slott har både utställningar och guidade turer, föreläsningar och konserter samt en fantastisk park som är öppen året runt.
Hovdala Trädhuskafé
Några kilometer från slottet ligger det häpnadsväckande Hovdala Trädhusmed kafé och en underbar utsikt över Finjasjön. Huset är byggt uppe i träden och det känns nästan som att sitta högt upp i ett träd och kika ut över den vackra sluttningen ner mot sjön. I Hovdala naturområde finns mängder med vandringsstigar att välja på och många utkiksplatser.
Nöjda traskade jag och min ständige reskamrat Ulf tillbaka och passade in oss på en buss till Hässleholms station för vidare färd till Halmstad.


Monika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar