Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 2 juli 2016

Livets gäster av Sven Edvin Salje


Jag har under sista året fått en ny favoritförfattare: Sven Edvin Salje. Av någon konstig anledning hade jag innan inte läst något av honom. Men efter att jag påbörjat läsningen av romanen På dessa skuldror, som jag fått i arv av min far, så blev jag så intresserad att jag läste hela serien om bonden Kjell Loväng i Motorpa by. Sedan köpte jag ett antal romaner på Amnestys loppis och fick sedan ett stort antal signerade böcker i julklapp av min svärmor. Nu har jag läst den signerade romanen Livets gäster som utkom 1955.
Livets gäster handlar också om en bondefamilj. Elvin och Karin bor och arbetar på gården sedan femton år tillbaka. Gården har varit Karins fars, och hennes bröder har ställt stora krav på Elvin för att han ska få fortsätta bruka jorden när fadern dör. Familjen får flera barn, men Karin är sjuklig och klen. Elvin sliter hårt med jordbruket och räntorna på de lån han fått ta för att lösa ut bröderna.

Den här romanen har vissa likheter med serien om Motorpa. Det är ungefär samma tidsålder och kraven på den stackars mannen är också i denna bok svåra och tunga. I Motorpa är det till slut de egna barnens krav på sin arvedel som får Kjell att ge upp, och i Livets gäster är det Karins bröder som ställer stora krav, samtidigt som barnen inte är intresserade av att ta över gården.
Det finns en stor mänsklig kärlek till bygd, jord och människor i Sven Edvin Saljes böcker. Till den arbetande människan. Naturen skildas med ett målande språk och människornas liv målas upp med stor kärlek.
Jag är imponerad av den fantastiska förmåga att skriva som Sven Edvin Salje hade.



Monika 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar