Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 7 oktober 2014

Nypon - en frukt med många goda egenskaper


Hösten sveper över oss, och vindarna har blivit betydligt kallare. I dag regnar det här hos mig i Halmstad, men i går sken solen och då passade jag på att plocka nypon.
Idén med att plocka denna lilla röda frukt fick jag för några veckor sedan i Kivik. När jag satt och beundrade havsutsikten vid Haväng kom ett äldre par och gick förbi med var sin korg. Givetvis blev jag nyfiken, var de svampletare, eller vad var det som skulle hamn i korgarna?

Jo, det var nypon. En frukt som växer i mängder längs våra stränder.

Nyponsoppan kokar
Så igår plockade jag nypon och sedan blev det både nyponsoppa och nyponmarmelad. Frukten som innehåller en gigantisk mängd C-vitamin (en kopp nypon kan innehålla lika mycket C-vitamin som 35-40 apelsiner) kan också vara bra mot ledvärk.

Nyponsoppan kokade, min käre Ulf, utan att göra något med frukten. Bara rensade och snoppade bort det lilla ämnet som sitter i toppen av frukten. Bär och vatten kokade i ca 20 minuter och sedan passerade han fruktköttet i en passervagga och därefter fick soppan ett nytt uppkok. En del socker hällde han i, men inte överdrivet mycket. Soppan behöver inte smaka som karamell, den är god ändå.

Under tiden testade jag att göra marmelad.

Nyponmarmelad
Det är lite pilligare, för då fick jag dela frukterna och gräva bort de vita frön, och ludd, som sitter inuti. Luddet kan klia, och jag minns att det var någon slags skämt när jag var barn, att trycka ner nyponets innanmäte i nacken och ryggen. Det kliar väldigt mycket. Tror det kallas för klipulver. För att slippa det kliande pulvret, när jag rensade frukten, använde jag plasthandskar, men det var ganska besvärligt och kletigt att bli av med alla vita frön, så slutresultatet blev bara en halv burk med marmelad.  

Tålamodet försvann, men marmeladen blev väldigt god!
Koktiden var ca 5 minuter och tillsammans med vanligt vitt socker och rörsocker, samt saften från en halv citron och lite vanilj, så blev marmeladen himmelsk i smaken.

Nypon på tork
Överblivna nypon har jag torkat. En omgång, som jag lagt på tidningspapper för att lufttorka och en omgång som jag torkar i ugnen på ca 80 grader.
Sedan får jag se vilken torkningsmetod som var bäst.
Just nu luktar det nypon i hela huset. En god doft.

Monika

1 kommentar:

  1. Så underbart, nu minns jag hur min mamma kokade nypon och gjorde en helt himmelsk nyponpuré, själv har jag aldrig haft tålamod!

    SvaraRadera