Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 28 oktober 2014

Halmstads Teater fyller 60 år



Halmstads Teater byggs 1954 (foto lånat från teaterns webbsida)
I september fyllde jag 60 år. Jag har tidigare skrivit om mitt firande, som inte var något firande, men en väldigt härlig resa till Kivik.

Samma höst som jag föddes invigdes Halmstads nya teater. Den hade varit ett önskemål, sedan lång tid tillbaka, och i november var det äntligen invigning på denna stolta byggnad. Teatern var sedan mitten på 1800-talet inhyst i Hotell Mårtensson på Storgatan och dit kom många resande teatersällskap.

Den nya teatern var också kombinerad med Folkets Hus.
Gamla Folkets Hus, Halmstad (foto storstrejken 1909)
Det gamla Folkets Hus, som låg ett stenkast bort, var en trevlig träbyggnad i klassisk stil. Byggd i den tidiga arbetarrörelsens begynnelse. 1944 träffades mina föräldrar i denna byggnad. De var båda med i en kabaré, som spelade, i denna gamla byggnad, under en av de kallaste krigsvintrarna.  Jag vet att mamma berättade om den där marskvällen när det var mer än tjugo minusgrader och de strosade hem genom Halmstads centrum. De stannade vid ett skyltfönster med pälsar, och då hade min blivande pappa sagt att någon päls kunde han tyvärr inte köpa till henne.
Mina föräldrar Verner och Kerstin Sjöberg
Men de blev väldigt lyckliga ändå, sång och spel var en stor del av deras gemensamma liv, och den där speciella dagen i mars firades i sextioett år med en blomma.

Den 13 november firas de sextio teateråren med ett stort kalas och öppet hus. Det blir en lång rad med artister och 50-tals entré. Biljettpriset är bara 5 kronor.

 På sitt sätt spännande att tänka tanken att jag är ”teatergammal”.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar