Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 1 november 2011

Björktrast och sidensvans - Fönsterrutor och sorg

Sorg och sorg och återigen sorg.

Björktrastarna är så förvirrade så de flyger gång på gång in i mina fönsterrutor.

Är de berusade av frukt? Eller har de bara en längtan bort mot sydligare trakter?

Åtta fågellik har jag burit till en ovärdig begravning i soptunnan.

Idag blev det en sidensvans.

Just nu sitter en liten björktrast och flämtar vid garageväggen.

Jag hoppas att hans vingar, snart bär honom igen.


Monika

10 kommentarer:

  1. Så synd på de vackra fåglarna och så jobbigt för dig.

    SvaraRadera
  2. Men så sorgligt och så påtagligt det måste bli för dig, att hitta dem nedanför fönstren. Du kanske har för rena fönster... så de tror att det är luft och bara att flyga rakt igenom...
    :-)

    SvaraRadera
  3. Det är så otroligt sorgligt när småfåglarna flyger hårt mot rutan. Sidensvansen brukar råka illa ut. Jag vet inte om de är extra klumpiga eller om det kan skyllas på bären de äter...

    Varmt tack för boken som jag vann.
    Nu har jag kommit igång att läsa.
    Berättelsen om Fry fångar mig och jag tycker mig se miljön där hon lever sitt liv i en annan tid än vår.
    Mvh / maria

    SvaraRadera
  4. Dessa underbara fylltrattar som alltid "super" i flock med sitt silverklocksliknande läten - så bedrövligt för fåglarna o för dig. Ledsen jag med. Kram

    SvaraRadera
  5. Du har för rena fönster,alltså ;)
    Hoppas att det går bra för fågeln.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej vännen..om du använder en fågel utklippt i något som fäster på glaset brukar detta hjälpa..har en mall till fågel om du skulle behöva..ha det..Maria
    PS blev så glad att du tyckte om bilden på dej DS

    SvaraRadera
  7. Så vackert du har fotat den fina fågeln. Synd när det händer med dem på sätt som du beskriver i texten.
    Hälsningar/SA

    SvaraRadera
  8. Ebba, jag hörde verkligen "silverklockorna" för några dagar sedan. En hel koloni med Sidensvansar satt i en björk och liksom visslade:)

    SvaraRadera
  9. Maria, kul att min saga om Fry fångar dig!

    SvaraRadera