Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 18 mars 2010

Drömspår


Bruce Chatwin har under lång tid fascinerat mig. Hans "What am I doing here", den eviga frågan, inspirerade mig för många år sedan till en sång där jag ställer frågan, varför är jag här?
Nu läser jag hans bok "Drömspår" som handlar om hans tid bland Aboriginerna i Australien. Sånglinjerna som knyter nutiden med evigheten. Var det så att människorna sjöng innan de började tala? Återigen möter jag Bruce fundersamhet över varför vi är här. Den där korta tiden som kallas livet. Tiden mellan före och efter den långa evigheten.
Under mitt arbete med teater gjorde jag en gång "levande statyer" under en kulturnatt. Det samlades skaror av människor som hänförda betraktade den stillastående statyn som bara emellanåt bytte positioner. För var och en som betraktade betydde denna upplevelse något speciellt. Något som berörde. Kanske var det en tangering av sånglinjerna, drömspåren.
För ett ögonblick lyftes gåtan och vi såg in i evigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar