Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 29 oktober 2016

Dödens skugga av James Runcie

När jag reste till Spanien i förra veckan hade jag givetvis med mig några böcker. Det bästa med långa resdagar är att det går att läsa väldigt mycket. En av romanerna var Dödens skugga av James Runcie. Boken är första delen i en serie som kallas för Morden i Grantchester och jag blev intresserad av serien när jag förstod att den ligger till grund för TV-serien Grantchester som jag följt på SVT i två säsonger.

Dödens skugga handlar om den unge kyrkoherden Sidney Chambers i den lilla byn Grantchester som ligger strax utanför Cambridge. Det är tidigt 1950-tal och på sin fritid blir Sidney mer eller mindre frivilligt, en klurig lösare av olika brottsfall. Han är en charmerande man som gärna tar sig tid med människors olika bekymmer och hans trevliga sätt gör honom väldigt användbar för polisen. Han blir också god vän med polisinspektör Geordie Keating som han regelbundet dricker en och annan öl tillsammans med. Sidney Chambers söker också kärleken, och finner målet för sin längtan i vännen Amanda Kendall, som sorgligt nog ser honom som en mycket god vän och inte en framtida make.

Det här är en trevlig deckare utan alltför blodiga inslag. Miljön i den lilla byn är mysig och givetvis är också Sidney Chambers en sympatisk person. TV-serien är väldigt välgjord och betydligt bättre än Morden i Midsomer, som jag tröttnat på för länge sedan. Att den utspelar sig i 1950-talet är också en pluspoäng. Men jag läser ändå boken med en liten gäspning, kanske beroende på att jag känner igen alltför mycket från avsnitten på TV. Funderar en del över om jag upplevt det mer spännande om jag inte sett TV-serien, som tydligen kommer att visas i ytterligare en tredje säsong och dessutom en julspecial. Det finns fler delar i serien, men de har än så länge endast utkommit på engelska. I dagsläget är jag inte jättesugen på att läsa någon fortsättning.


Monika

Dödens skugga hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar