Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 10 september 2016

Alberte och friheten samt Bara Alberte av Cora Sandel


Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om Alberte och Jakob som är första delen i trilogin om Alberte av Cora Sandel. Nu har jag också läst Alberte och friheten samt Bara Alberte, de två sista delarna. Författarnamnet är pseudonym för Sara Fabricius som var född och uppvuxen i Norge, men också levde en längre tid i Paris och 1921 flyttade till Sverige med sin make skulptören Anders Jönsson, som hon skilde sig ifrån under 1920-talet. Sara Fabricius fortsatte bo i Sverige och avled i Uppsala 1974.

I första delen får läsaren följa huvudkaraktären Albertes uppväxt i en liten stad i norra Norge.
I andra delen försöker Alberte skapa sig en frihet i Paris. Föräldrarna är döda och Alberte försöker försörja sig som sporadisk skribent och modell för konstnärer. Hon befinner sig i internationella konstnärskretsar och söker både kärlek men också friheten. Hennes ekonomi är urusel och hon lever mer eller mindre i misär. Friheten kostar.

I tredje delen har Alberte fått en son tillsammans med konstnären Sivert, som hon egentligen inte hyser någon större kärlek till. Deras relation är bara en konstellation runt det gemensamma barnet. Återigen längtar hon efter ensamhet och frihet, men hon möter också kärleken och till slut tar hon klivet vidare till ett eget författarskap.

De här tre romanerna har jag slukat. Jag har fascinerats av den ingående skildringen av Alberte och hennes tankar om livet, arbetet och kärleken. Första romanen utkom redan 1926, men känns ändå väldigt aktuell i vårt nutida samhälle. Så vitt jag vet är det stora delar av Sara Fabricius eget liv som är insprängt i dessa böcker. De kom inte ut förrän efter hennes skilsmässa från den svenske konstnären.
Nu är jag sugen på att läsa en biografi om henne. Jag vill också läsa fler av hennes romaner.


Monika

Alberte-trilogin hos Adlibris/Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar