Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 21 januari 2016

Augustimörker av Monika Häägg


Nu finns Augustimörker, som är min sjunde boktitel. Jag har tidigare utkommit med den historiska serien om Solbarnet, som omfattar fyra böcker, Solbarnet, Månguden, Isvintern och Kungsgården samt ungdomsboken Jag spelar minroll och förra året utkom min första barnbok Grevens slott. Nu blir det en ny bok som vänder sig enbart till vuxna läsare.

Augustimörker handlar om Gurlie och Harriet, som ibland kallas för Tant Grön och Tant Blå. De är sedan flera år bästa vänner och lever ett stilla liv med trädgårdsarbete, svampplockning, diktläsning och en och annan utflykt på cykel. Men i början av augusti försvinner Harriets katt och Gurlie får ett ovälkommet brev från sin före detta make, som sedan länge är bosatt i Grekland. Han vill återvända till Sverige och mellanlanda hos Gurlie. Samtidigt försvinner grannarna under mystiska omständigheter och en dag står det en polisbil på gatan.
Under en orolig månad vänds livet upp och ner för de båda kvinnorna. Mord och främlingsfientlighet sveper in med augustimörkret. Tant Grön och Tant Blå blir ofrivilligt indragna.

Jag har svårt att sätta en genre på den här romanen. Det finns drag av deckare/kriminalroman, men den kan nog också betecknas som feelgood, eller är det helt enkelt någon annan genre? Läs boken och berätta gärna för mig vad du tycker!

Hur som helst, flera av mina provläsare har tyckt att den var spännande att läsa, så då kanske jag skall kalla den för en spänningsroman. Nu släpper jag mitt lilla bokbarn att stå på egna ben. Från idé till färdig bok är en lång tid, i det här fallet nästan två år, så den har ju hängt väldigt länge om halsen på mig. Det känns rätt skönt att släppa taget.

Monika

Augustimörker hos Adlibris
Augustimörker hos Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar