Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 11 november 2014

I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson


 

Jag har tidigare skrivit om tre romaner av Linda Olsson.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger, Sonat till Miriam och Det goda inom dig.  Nu har jag också läst hennes senaste roman som heter I skymningen sjunger koltrasten.

Romanen utspelar sig i en trappuppgång på söder i Stockholm.

Den deprimerade skådespelerskan Elisabeth har nyligen flyttat in och bland de övriga hyresgästerna finns också serietecknaren Elias och änkemannen Otto.  Mellan dessa tre uppstår en annorlunda vänskap. De binds samman av litteratur, konst och det ständiga behovet av kärlek och vänskap.

Återigen berättar Linda Olsson en fascinerande historia. 

Den här gången utspelar sig allt i Sverige. De andra har alla haft en beröringspunkt med Nya Zeeland, där Linda Olsson sedan lång tid tillbaka bor. I alla Lindas romaner dyker koltrasten upp, och givetvis även i denna.  Här blir den också till en ram runt berättelsen. Koltrastens inramning av de tre människornas gemensamma tillvaro är givetvis ett stort personligt plus när jag läser. Jag har en stor kärlek till denna lilla fågel, som jag i min egen skapande värld återspeglar i både ord och sång.

Läs Linda Olssons romaner!

De är spännande, de är fyllda med mänsklig värme och de bär, trots sina svåra ämnen och sorgliga händelser, ett ljus som genomsyrar texterna. 

Monika
 
I skymningen sjunger koltrasten på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar