Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 23 juli 2014

Mäktig mans kvinna av Catharina Ingelman-Sundberg


Jag har nyligen läst Mäktig mans kvinna av Catharina Ingelman-Sundberg. En historisk roman om en konungadotter, som blir en av Sveriges första historiska personligheter.
Romanen bygger på en verklig person, Olof Skötkonungs dotter Ingegerd.

Boken utspelar sig i början av 1000-talet. Det råder ofred mellan Sveariket och Norge. Olof Skötkonung tycker illa om den norske kungen Olav Haraldsson, men många, både på den svenska och den norska sidan, vill ha fred. För att råda bot på stridigheterna föreslås att Ingegerd, den svenske kungens dotter, skall gifta sig med Olav. Olof Skötkonung ser sig tvungen att acceptera förslaget, men tvingar sedan Ingegerd att istället gifta sig med den mäktige Jaroslav i Rus.

Det här är en spännande historisk roman, som innehåller både kärlek och maktspel. Jag har läst Snorre Sturlassons Norska Konungasagor och Ingelman-Sundberg följer den historiska beskrivningen väl. Kärlekssagan mellan Ingegerd och Olav var förmodligen inte bara ett maktspel utan också en verklig kärlekssaga.
Båda blev helgon, Sankt Olof och Sankta Anna.  Ingegerd ligger begravd i Sofiakatedralen i Kiev. En plats jag skulle vilja åka till, fantastiskt att denna kyrka står kvar efter nästan tusen år.

Monika

2 kommentarer:

  1. Den har jag oxo läst. Dessutom var det ett fascinerande program i vintras (tror jag) om Ingegerd där både författarinnan och ryska arkeologer intervjuades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att programmet heter "Vikingadrottningen" och finns på SVT Play, där det fortfarande går att se. Mycket spännande dokumentär.

      Radera