Böcker av Monika Häägg

Böcker av Monika Häägg
Solbarnet, Månguden, Isvintern, Kungsgården, Jag spelar min roll, Grevens slott,Varulvens spår, Mumiens skatt, Augustimörker

måndag 30 juni 2014

Det vete fåglarna av Angelica Ahlefeldt-Laurvig och Mymmel Blomberg


För några veckor sedan var jag på boksläpp på Stadsbiblioteket i Halmstad. Det var de båda Hallandsförfattarna Angelica Ahlefeldt-Laurvig och Mymmel Blomberg som hade release för uppföljaren till Inget märkvärdigt har hänt (utkom 2012). Den nya promenadromanen, som författarna själva beskriver sin genre, heter Det vete fåglarna.

I romanen får vi på nytt möta de pensionerade lärarna Iris och Sigrid. Båda bor i Halmstad och är mycket nära och goda vänner. Damerna lever sina liv i promenadtakt och då och då även på cykel. Läsaren får möta många kända platser i och runt om staden. En dag upptäcker Iris att hon har fått en objuden gäst i sitt trädgårdsskjul. Det är en ung flicka, men vem är hon och varför sover hon i trädgårdsskjulet?

Det här är en trevlig och lättsmält bok, med vardaglig dramatik. Livet puttrar på och dagarna går. Jag trivs bra i sällskap med Iris och Sigrid. Det känns hemtrevligt och mysigt, med många besök på kända kafé och ibland en och annan biokväll. Extra roligt, för mig som boende i Halmstad, är att det då och då dyker upp några lokalkändisar

En bra sommarläsning.

 

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar