Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 16 februari 2014

Arvet från Stonehenge av Sam Christer


I juli förra året var jag i England. Då besökte jag bl. a Stonehenge. Den fantastiska platsen med de mystiska stenarna som för mer än 4 000 år sedan byggdes med en otrolig precision.

Den mytiska platsen fick mig att tänka på mitt eget intresse för forntid och för bronsåldern som ju är något senare än stenarna i Stonehenge. Därför blev jag väldigt nyfiken när jag fick tips om en roman som utspelade sig runt denna mytomspunna plats.

Arvet från Stonehenge av Sam Christer handlar om Gideon Chase, en ung arkeolog som får motta ett kryptiskt brev från sin far, en av världens främsta skattjägare. Hans far har begått självmord och lämnat ett märkligt arv med dagböcker till sin son. Böckerna är krypterade för att bara Gideon skall kunna läsa. En kvinnlig polis utreder självmordet och samtidigt försvinner en ung och väldigt rik dotter till vicepresidenten i USA.

Den här boken är en polisroman, triller och en mystiskt symbolladdad roman som i andra halvan blir väldigt spännande. Polisromaner är ju inte mitt största läsintresse, men den här historian har ju lite större sfär än bara den klassiska polisromanen. Ganska spännande och underhållande!

Monika

1 kommentar:

  1. Var du i Avebury också? Fascinerande plats för att man kommer så nära stenarna där.

    SvaraRadera