Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 2 januari 2014

Springa med åror av Cilla Naumann


För en tid sedan läste jag ungdomsboken Kulor i hjärtat av Cilla Naumann. Strax före nyår läste jag också Springa med åror. Romanen ingår i ett läsprojekt som heter Hela Halland läser och som är initierat av Hallandsposten, Hallands Nyheter, Regionen och biblioteken i Halland. Eftersom jag reserverade denna bok på biblioteket så har jag fått vänta ett tag på min tur. Det innebär väl förmodligen att det är många som passat på att läsa i samband med projektet och det tycker jag är mycket positivt, så då väntar jag gärna.

Springa med åror handlar om Monika och Johanna och allt utspelar sig vid havet i Halland. Monika lever på en strandnära gård och Johanna är Stockholmsflickan, stadsflickan som på somrarna kommer på besök. De är från skilda världar, men möts ändå i ett gemensamt sommarlovsliv tillsammans. Många år efteråt tänker Monika tillbaka på den där tiden.

Jag gillar Cilla Naumanns förmåga att tränga in och beskriva människors liv. Det vardagliga livet som plötsligt blir väldigt spännande att läsa. Jag är däremot tveksam till att sätta den här boken i händerna på någon som inte brukar läsa. Det är visserligen inget komplicerat språk. Den är lättläst, men själva historian och Naumanns sätt att beskriva den på är ganska komplicerat. Jag hade nog valt en bok som kan fånga den ickeläsande människan. Det gäller ju alltid att hitta rätt bok till rätt person. För hoppningsvis blir läsaren fångad och vill läsa mer, själv leta upp nya böcker och fortsätta läsa och aldrig sluta. Den här romanen passar nog bättre för dem som redan är frälsta läsare. Men den passar mig, så jag kommer säkert att läsa fler böcker av Cilla Naumann.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar