Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 14 januari 2014

Boktjuven av Markus Zusak - snart biopremiär


Jag brukar inte vänta på premiärer av filmer. Men nu gör jag ett undantag. Den 28 februari är det svensk premiär för min favoritbok Boktjuven av Markus Zusak.

Jag brukar göra reklam för denna tjocka roman. Den är en av få böcker som jag läst där den trots sin stora volym var mycket läsvärd på varje sida. Förra året gjorde jag Kulturias boktips med monologer från olika skönlitterära verk. Och, så klart var Boktjuven ett av tipsen! I min senaste roman Jag spelar min roll låter jag skolbibliotekarien prata lyriskt om Boktjuven och detta gjorde att romanen också blev en del av teaterföreställningen som jag regisserade i höstas.

Vad handlar den om?
Den handlar om nioåriga Liesel som blir lämnad hos fosterföräldrar, i början av andra världskriget. Vi får följa henne genom krigsåren och den som berättar är Döden. Han som ser allt i färger, han som har så mycket att göra under de där åren. Men Liesel hämtar han inte, det klargör han tydligt i bokens början. Detta är berättelsen om människorna på Himmel Strasse när bomberna faller, men också berättelsen om hur Liesel blir en boktjuv.

 
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar