Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 27 november 2013

Vandrar-Mari av Margit Friberg


Jag har ärvt en del böcker av min pappa, som läste mycket. Då och då plockar jag fram någon av den rika skatt böcker som utgavs på 50- och 60-talet på Folket i Bilds förlag. Den här gången har jag läst Vandrar-Mari av Margit Friberg.

Vandrar-Mari handlar om två systrar som levde sina liv på Öland i skiftet mellan 1700- och 1800-talet. De två systrarna lever i sin stuga. På vintrarna arbetar de med att spinna och väva samt tillverka en mängd produkter som Mari på vårkanten ger sig iväg för att sälja. Hon lämnar stugan och kommer sedan inte tillbaka förrän höstmörkret sänker sig. En slags frihet som hon inte vill byta bort. Hon vill vandra och möta naturen och människorna.

När jag började läsa boken hade jag en del problem eftersom den är skriven på dialekt och dessutom har ett ganska ålderdomligt språk. Men efterhand så försvann dessa problem och texten fungerade bra att läsa. Ur raderna växte en fantastisk historia med god kännedom om historia och rik på miljöbeskrivningar av både natur och den tidens människor.

Tänk vilken skatt som kan gömma sig i bokhyllornas mörker. Förmodligen är författaren Margit Friberg ganska bortglömd idag. Margit var född 1904 och avled 1997. Men det finns ett Margit Friberg-sällskap som bildades 2002 och som håller hennes liv och texter i åminnelse. Upptäckte till och med att Vandrar Mari spelats som teater på Öland 2008. Läs mer om Margit på MargitFribergsällskapets websida.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar