Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 17 november 2012

Jacob seglar till Kina av Anita Steiner


I fina Barnboksnätet brukar jag träffa Anita Steiner. Hon är författare, illustratör och konstnär.  Nu har jag läst hennes underbart härliga Jacob seglar till Kina som handlar om Jacob som får segla med ostindiefararen Götheborg till Kina 1743 – 1745.

Anita har forskat mycket i den dokumentation som finns om segelfartyget. Ur detta har hon skapat härliga illustrationer och en spännande historia om den lille pojken som följer med som fripassagerare. Det blir ett riktigt äventyr.

Den utkom 1994, men finns fortfarande att köpa. Den finns till och med översatt till kinesiska.

 
En spännande bok för både stora och små.

 
Monika

5 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig bok. Om jag någon gång läser så tycker jag bäst om barnböcker eller sådana som är lättlästa som dina. Ibland får man tag i en bok med så liten stil att man nästan måste ha ett förstoringsglas. de läser jag inte.Ha en bra Sönsag. kram/Anita

    SvaraRadera
  2. Något för syrran då som är dagmamma :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det låter som en alldeles underbar bok. Roligt när man får lära sig något också :)
    Nu kanske hon kan skriva om nybyggda ostindiefararen också?

    SvaraRadera