Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 15 augusti 2012

Ledig med tända ljus och spindelmadame på altanen


Dagarna lunkar framåt i en stilla ström av tid. Solen lyser från en klarblå himmel och förmiddagarna består av långa promenader, ibland utmed havet och ibland bara med en liten glimt av blåblåaste sammetsytan. Jag har två lediga veckor och gör vad jag behagar.



Någon kväll har det blivit korvgrillning vid tänd brasa på stranden, men de flesta kvällarna tänder jag ljus och läser i den mörknande augusti. I innersta vrån av min altan bor den svarta drottningen. En gigantisk spindelmadame som då och då kilar ut i sitt välspunna nät.

Jag fångade henne på bild, mitt i ett ivrigt spinnande och ätande av något stackars flygfä som råkade fastna med benen. Som en pil rusar drottningen mot insektens öde.

Ännu återstår några dagars ledighet.


Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar