Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 7 februari 2012

Stenhimlen av Karin Brunk Holmqvist

Jag har länge varit nyfiken på böcker av Karin Brunk Holmqvist. En författare som är flitig och populär föreläsare, men också har glatt hundratusentals läsare med sina böcker.
Jag reserverade några av hennes titlar på biblioteket och nu har jag läst Stenhimlen som utkom första gången 1999. Denna bok tillhör alltså hennes tidiga utgivning. Stenhimlen utkom på nytt 2011 på Kabusa Böcker.
Stenhimlen handlar om hemmadottern Erna som är 34 år och fortfarande bor kvar på gården hos sina föräldrar på Österlen. Hon är klipsk och begåvad men hukar under sin stränga pappa. Hon har inte många tillfällen att göra något eget med sitt liv. Ett av få nöjen är att följa med föräldrarna på auktion. Inte för att köpa något utan bara för att titta.
Men på auktionen efter framlidne rektor Egon Påhlsson ropar Erna in en årsbok från hembygdsföreningen. Efter den dagen börjar det hända något med Ernas liv. Hon tar mod till sig och vågar bryta och gå emot sin stränge far.
Det här är en småmysig historia med lyckligt slut. Det finns en värme och humor i boken som gör att man känner sig glad av läsandet.
Jag ser framemot att läsa Sirila gentlemän sökes, som jag precis fått aviserad från biblioteket.

Monika

3 kommentarer:

  1. Jag tycker hon brände sitt bästa krut i sin första bok Potensgivarna. Alla efterföljare är bleka kopior eller variationer på ett tema. Tant-litt kanske man skulle kunna säga.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du blir nöjd med låneboken.
    Jag har läst några titlar av henne. De är lite "småmysiga" och har en varm ton som gör att man lägger dem ifrån sig med ett leende på läpparna. Alla når inte "toppklass", men de är ändå läsvärda tycker jag.
    Mvh / maria

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Jag blev nyfiken på den boken.

    SvaraRadera