Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 18 juli 2011

Igelkottens elegans

Då och då möter jag den här lille krabaten i min trädgård. Han brukar stanna och titta lite nyfiket på mig, men verkar inte alls rädd för människan som betraktar honom. Jag tror han bor längst ner i hörnan av trädgården. Bakom rabarberna. Framåt kvällen brukar han dyka upp och nosa en runda runt tomten. I en elegant stil trippar han fram över gräset.

Jag hoppas att han äter de bruna sniglarna som gärna invaderar trädgårdslanden. Trädgårdsägaren är ganska ljummen till de där sniglarna och erbjuder dem tjänstvilligt som föda. Jag är inte säker på att den menyn faller igelkotten på läppen. Däremot har han en väldigt söt läpp eller söt nos. Den borrar han lite blygt in under sig när jag vill föreviga honom på ett foto. Men jag lyckades ändå få en liten bild av sötnosen.
När jag tog bilden kom jag att tänka på Igelkottens elegans av Muriel Barbary. En bra roman som jag läste förra året.

På min egen bokfront händer det en hel del i sommar. På onsdag gör jag boksignering på Bokia, Larssons bokhandel, Halmstad och bokbloggen Bakom gröna ögon har skrivit en bra recension av Solbarnet. Jag själv funderar en hel del om idéer till nästa bokprojekt. Jag lutar mer och mer åt ett speciellt håll. Om detta återkommer jag.

Monika

9 kommentarer:

  1. Har också läst Igelkottens elegans, under smärtsamt stor igenkänning...
    När på onsdag är du på Bokia?
    kram E

    SvaraRadera
  2. Jag på Bokia mellan 11 - 13 på onsdag.

    SvaraRadera
  3. känns som jag kommer förlägga en stund av min lunch där.

    SvaraRadera
  4. Igelkottar är så söta. Jag är glad att de fortfarande finns kvar. En gång kom en och hälsade på i mitt tält. Då var den lite klumpig och inte så elegant...

    SvaraRadera
  5. Ääääääääälskar igelkottar. Ta väl hand om honom.

    SvaraRadera
  6. Hej, hittade precis hit :-) Är nyfiken på att läsa Igelkottens elegans, så din bloggtitel lockade hit mig ;-)

    Roligt att bli länkad, och att du tog recensionen på ett bra sätt :-) Ser fram emot att läsa dina andra böcker!

    Så söt igelkott, hade ett par stycken i ett hus jag bodde i förra året, älskade att titta på dem om kvällarna :-D

    SvaraRadera
  7. E. Du är välkommen att spendera en del av lunchen hos mig på Bokia!
    Kotten lovar jag att ta väl hand om.
    Angelika: Kul att du hittade hit! Din recension var bra och jag håller med dig i kritiken av texten. Önskar nu, så här några år efteråt, att jag kunde ändra vissa delar i manuset.:)Men trots det verkar boken "gå hem" hos många!

    SvaraRadera
  8. Jag ska en vända till Halmstad på onsdag och hoppas få tid att komma in och säga hej till dig i bokhandeln.

    SvaraRadera
  9. Mimmimarie: Det vore jättetrevligt!

    SvaraRadera