Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 24 april 2011

Niceville av Kathryn Stockett



Nu har jag läst en roman som fullständigt tagit mig med storm. En fantastisk läsupplevelse som med ett enkelt språk förmedlar en historisk tid som fortfarande stämplar sitt avtryck in i våra dagar.
Boken heter Niceville och är Kathryn Stocketts debutroman.
Den handlar om Skeeter en vit kvinna som återvänder till hemstaden Jackson i Missisippi, efter universitetsstudier. Hon återvänder till sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhet. Men Skeeter är förändrad och bär på författardrömmar. Hon reagerar starkt på de orättvisor som hon ser i 1960-talets Södern. Genom sitt sporadiska arbete för lokaltidningen möter hon två svarta hembiträden och tillsammans bestämmer de sig för att skriva en bok som skildrar verkligheten bakom de fina fasaderna i Jackson. Staden som de kallar för Niceville.
De skriver om hur de svarta kvinnorna förnedras och diskrimineras. Det är ett farligt arbete som kommer att förändra deras liv för all framtid. I romanen får vi också möta deras drömmar och längtan. De bär på ett hopp. Ett hopp om att en förändring skall ske. Att en dag skall vita och svarta leva i ett jämlikt samhälle med samma lagar och regler.
Den här romanen är inte bara en mycket gripande berättelse om de svarta kvinnornas utsatthet och total brist på respekt från de rika, vita kvinnorna de arbetar hos under slavliknande förhållande. Den är också en otroligt dramatisk och spännande berättelse om vänskap och mod. Kathryn Stockett har förmågan att fånga en läsare från första till sista sidan.
Jag funderar starkt på om detta är en av de bästa böcker jag läst!

Monika

*****

10 kommentarer:

  1. Riktigt bra bok! Jag gillade att den också hade en hel del humor. Det är svårt att tänka sig att det inte var så länge sedan som det som beskrivs var vardag i amerikanska södern. En historia som lätt blir glömd...

    SvaraRadera
  2. Precis detta handlade det delvis om i gårdagens avsnitt av Kennedys. Jag ska nog läsa den här boken.

    SvaraRadera
  3. Det känns som en bok jag vill läsa. Den ska jag lägga på minnet.

    SvaraRadera
  4. Den boken ligger redan på min önskelista. Nu måste jag verkligen läsa den.

    SvaraRadera
  5. Oj - det låter stort och åtråvärt att ha läst den - det har inte jag gjort, ännu ...
    Tack för ditt omdöme som gör mig mkt nyfiken:-)

    SvaraRadera
  6. Låter som en kanonbra bok.
    Tack för tipset!
    Hoppas att du haft en bra påskhelg.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Den här verkar vara jättebra! Ska koll upp den, tack för alla dina fina boktips :)

    SvaraRadera
  8. Oj, den där avslutningen lät bra! Tror att boken har blivit film...
    Ha en underbar avslutning på påskhelgen.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  9. Åh, det låter bra - jag har den nämligen i hyllan, oläst än så länge. Då har jag nåt att se framemot:)

    SvaraRadera
  10. Ja, det är verkligen mycket humor också i Niceville.

    SvaraRadera