Jag har den senaste tiden läst och lyssnat på tre ganska olika böcker.
De två skönlitterära böckerna Någonstans brister himlen av debuterande Erika
Olofsson Liljedahl och Till min allra bästa vän av arbetarförfattaren Maria
Hamberg. Under tiden jag läst dessa två böcker har jag också lyssnat till
Elisabeth Åsbrinks 1947, som var nominerad till Augustpriset 2016. Men jag
finner ändå något gemensamt i dessa tre böcker, de bär alla på ett stort
hjärta. Det finns något varmt och beskyddande, en slags känsla och empati för
den lilla och utsatta människan. För att riktigt nå in i fackboken 1947 har jag
dessutom lyssnat till Elisabeth Åsbrinks egen uppläsning av sin bok två gånger.
Någonstans brister himlen är en historisk berättelse som utspelar sig i
slutet av 1920-talet. Den handlar om trettonårige Elis som växt upp i en enkel
fiskarfamilj i Bohuslän. En dag försvinner hans äldre syster Signe och en mörk
hemlighet avslöjas. Fadern och modern tiger om något som har hänt. Elis ger sig
iväg för att leta efter sin syster.
Erika Olofsson Liljedahls berättelse om Elis är en fin berättelse om
fiskarpojkens utsatthet och väg till ett nytt liv. En skildring av ett fattigt
Sverige och en förändringens tid. En intressant historisk berättelse som berör.
Fackboken 1947 är som en tidslinje med nedslag i korta texter som
speglar händelser och beslut under det specifika året. Fredsfördraget i Paris
efter andra världskriget, Europas nazister och fascister som försöker samla sig
efter nederlaget, Simone de Beauvoir som upplever sitt livs stora kärlek,
arbetet i kommittén för att lösa Palestinaproblemet, ett tyskt flyktingläger
för barn vars föräldrar mördats av nazisterna, den tioårige Joszef som
återvänder till förföljelsernas Budapest och som många år senare blir
Elisabeths far. George Orwell som befinner sig på den skotska ön Jura och
skriver på sin stora roman.
Elisabeth Åsbrinks bok och text är som en pendel mellan gott och ont.
En sammanfattning av händelser som haft stor betydelse för framtiden. Texten är
så klar och tydlig och mitt i allt finns också det varma hjärtat. Återigen slås
jag av att varje människas öde är unikt, att varje människa och familj som blev
utsatt för nazismens förföljelse är unik, och att varje berättelse är en ny
berättelse, aldrig densamma. Jag lyssnar två gånger. Jag vet att jag utan
problem kan lyssna på denna text fler gånger.
Till min allra bästa vän handlar om Kristina som växer upp på en
bondgård i Ångermanland. Som ung i början av 1970-talet åker hon till London
för att arbeta som au-pair. I våningen under finns också barnflickan Anabell,
en walesisk gruvarbetardotter. De två flickorna blir vänner, en vänskap som
fortsätter genom livet, trots att deras liv går åt skilda håll.
Maria Hamberg har en förmåga att teckna miljö och händelser med en stark
och tydlig känsla. Jag dras in i texten om den hunsade Kristina och hennes
uppbrott från den instängda familjevärlden på gården. Rädslan att lämna gården
finns i varje steg hon tar. I London möter hon ett ännu mer utpräglat
klassamhälle. Men mitt i all hopplöshet lyser återigen det varma och empatiska
hjärtat. Att se den lilla människan och förklara och synliggöra hennes
utsatthet.
Tre olika, men väldigt bra böcker.
Monika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar