Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 4 mars 2017

Ta vägen av Peter Stamm

Jag tror inte jag läst någon bok av en författare från Schweiz. Därför blev jag extra nyfiken, när jag fick tips om Ta vägen av Peter Stamm. Författaren är född i Schweiz 1963 och debuterade, enligt texten på baksidan, 1998 med romanen Agnes, som blev en stor succé.

Ta vägen handlar om Thomas. En gift man med två barn. Samma kväll som familjen kommer hem från sin semester i Spanien, dagen efter börjar ett nytt arbetsår, sitter Thomas i sin trädgård med ett glas vin. Plötsligt reser han sig upp och går iväg. Ingen jacka, ingen packning. Hans fru är inne i huset och hans barn har precis gått och lagt sig. Romanen följer Thomas på sin till synes planlösa vandring bort. Han lämnar inga meddelanden och han kontaktar inte sin familj. Ingen vet vart han tagit vägen. Genom hela boken får läsaren också följa hans fru Astrid och hennes upplevelser av försvinnandet.

Det här är en långsam och eftertänksam bok. Den beskriver längtan och drömmen om att få bara gå sin väg och aldrig mer komma tillbaka. En tanke som kanske många har snuddat vid, men aldrig realiserat. De flesta som försvinner återkommer efter några dagar.
Jag gillar den här berättelsen. En slags lovsång till långsamheten och friheten. Att låta fötterna vandra iväg utan mål. Kanske tilltalar den mig eftersom jag är en vandrare. Ständigt på väg i ett stilla tempo, ständigt låtande fötterna bestämma vägen, men också livets inriktning. Något som har funnits med mig i över tio år. Men jag har, till skillnad från bokens huvudperson, lyckats kombinera min vandrarglädje med att leva tillsammans med en annan människa.

Ta vägen är bra och jag blir nyfiken på att också läsa Peter Stamms debutroman Agnes. Tycker dock att jag inte är riktigt nöjd med språket i boken. Jag förväntar mig mer. Kanske beror det på översättningen.


Monika

Ta vägen hos Adlibris/Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar