Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 22 november 2016

Sommar på strandpromenaden av Jenny Colgan


Jag har tidigare läst Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan. Nu har jag också läst fortsättningen som heter Sommar på strandpromenaden.

Romanen utspelar sig återigen i det lilla fiskeläget i Cornwall. Den energiska bagerskan Polly Waterford är lycklig. Hennes bageri går väldigt bra och hon har flyttat in i en fyr tillsammans med sin amerikanske pojkvän Huckle. Hos henne bor också den lilla lunnefågeln Neil, som envist stannat kvar hos henne trots att hon försökt att återförena honom med sin egen art. Allt är frid och fröjd när sommaren närmar sig. Plötsligt förändras allt när bageriets ägare Mrs Manse avlider och hennes släkt börjar ställa orimliga krav. Polly måste också skiljas från sin älskade lunnefågel och dessutom blir pojkvännen hastigt hemkallad till USA. Hela Pollys trygga och lyckliga värld vänds upp och ner.

I en sådan här roman måste givetvis huvudkaraktären tryckas rejält ner i skokängorna för att det återigen ska bli spännande att läsa om hennes kamp för tillvaron. Men Polly är så klart en envis person som aldrig ger upp och eftersom boken är feelgood så kan läsaren vara ganska säker på att allt kommer att sluta lyckligt. Boken är på det hela taget trevlig och mot slutet ganska spännande, men jag tycker att inledningen är en aning segdragen. Jag vet inte varför författaren envisas med att nästan i detalj berätta om vad som hänt i första boken. Jag vet redan vad som hänt och behöver inte uppdateras om första boken. När väl den biten är avklarad tar boken fart och den är sedan nästan lika trevlig och underhållande som Det lilla bageriet på strandpromenaden. Nu väntar nästa del i serien: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden. Lämpligt nog för mig kom den ut på svenska i november och nu har jag fått en avisering från mitt bibliotek att den finns att hämta.


Monika

Sommar på strandpromenaden hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar