Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 4 november 2016

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty


Den här romanen har jag funderat länge på att läsa. Några dagar innan jag skulle åka till Spanien var jag på mitt bibliotek, och där på en hylla stod Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. En pocketvariant som liksom ropade till mig att jag borde ta den med mig som ett lätt bagage.

Öppnas i händelse av min död handlar om tre olika familjer, som alla har en koppling till varandra. I första familjen är huvudkaraktären Cecilia, som bor i Sidney, en gift kvinna med barn och mitt i livet. När hon går upp på vinden för att leta efter något råkar hon hitta ett brev från sin make, och hon förstår genast att brevet är skrivet till henne, men inte ska öppnas förrän maken är död. Men han lever fortfarande och hon kan inte låta bli att öppna det. I den andra familjen är Tess huvudkaraktär, också en gift kvinna med barn, men som bor i Melbourne. I hastigt mod reser hon till sin mamma i Sidney och tar sonen Liam med sig. Den tredje familjen är den äldre Rachel, vars dotter blev mördad innan hon fyllt arton år. De tre kvinnorna och deras familjer vävs tillsammans av en rad händelser.

Det här är en roman som fångade mig direkt från första sidan. Det finns dolda hemligheter och det blir därigenom väldigt spännande att läsa. Jag tror ändå att man som läsare måste ha lite tålamod i starten. Det är tre olika historier som startar och därigenom ganska många karaktärer som presenteras, vilket kan för den otålige göra att man släpper boken och inte ger den en chans. Jag är ganska envis, så för mig var det inga problem. Romanen låg länge på New York Times bästsäljarlista och det är jag inte förvånad över.
Det finns fler översatta romaner av Liane Moriarty. I år har utkommit Stora små lögner och i april nästa år utkommer Andras vänner. Jag kommer nog att testa fler romaner av författaren.


Monika

Öppnas i händelse av min död hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar