Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 6 augusti 2016

Sommarkort - Lund-Uppåkra

Lunds domkyrka
Nu börjar mina resor med sommarkortet på Hallands- och Skånetrafiken komma till slutändan. Från den 15 juni har jag rest fritt med tåg och buss i de båda regionerna. Den 15 augusti är sista resdag och det har blivit många spännande möten med både kultur och historia. Energisnålt och miljövänligt.

Trevlig och lummig trädgård i Lund, som gjord för paus
Under torsdagen och fredagen gjorde jag ett besök hos min kära svåger och svägerska i Lund. Jag lämnade ett regnigt Halmstad på torsdagsmorgonen och tog öresundståget till ett betydligt torrare och soligare Lund och sedan anslutande stadsbuss hem till min släkt och en välbehövlig paus i deras trädgård.

Lunds historiska museum
Målet för dagen var Lunds historiska museum och specialutställningen med upphittade föremål i Uppåkra. Tyvärr var utställningen utlånad till en vikingautställning i Tyskland, så vi fick nöja oss med diverse övrig historia. 
Mumiehand på Lunds historiska museum
Visst var det mycket att titta på, inte minst kuriosakabinettet med Kilian Stobaeus samlingar av naturalier och kuriosa. Där fanns allt från en mumiehand till anorack av tarmskinn. 
Anorack av tarmskinn på Lunds historiska museum
Men så klart saknade jag utställningen Barbaricum och föremålen från Uppåkra (utställningen är tillbaka 2017, så då får det kanske bli ett nytt besök).
Många små gator med rosor och stockrosor i Lund
Vi tog sedan en promenad genom Lunds små gator och en liten rundtur i Botaniska trädgården. Senare på eftermiddagen gjorde jag och min svägerska en promenad genom ett av Lunds många mysiga koloniområden.
Många koloniområden i Lund
På fredagen tog vi bussen till Uppåkra för att gå en guidad tur vid platsen för Skandinaviens största och fyndrikaste och mest långvariga järnåldersstad. 
Ulrika Randver - bra guide vid Uppåkra arkeologiska center
Där vi idag bara kan se åkermark fanns under perioden 100 f.Kr. till 1000-talet en tät bebyggelse på en yta som var över 40 hektar. Här har hittats långhus, verkstäder, ett stort kulthus, mängder med mynt och smycken samt en gigantisk hallbyggnad som var i bruk under 800 år. Läs mer om Uppåkra arkeologiska center.
Jag och mitt ressällskap fick en mycket intressant guidning och berättande på platsen. Jag vill ge en stor guldstjärna till guiden Ulrika Randver, och jag kan verkligen rekommendera ett besök vid Uppåkra. 
Kafé, utställning och shop vid Uppåkra arkeologiska center
Dessutom finns där ett trevligt kafé med goda tårtbitar.
Nöjda med denna tvådagarstur i historiskt tecken tog vi sedan öresundståget tillbaka till Halmstad.


Monika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar