Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 15 augusti 2016

Sommarkort - Helsingborg III

Stortorget Helsingborg anlades redan 1693
Under perioden 15 juni – 15 augusti har jag rest tjugotre resor med sommarkort på Hallands- och Skånetrafiken. Under de två månaderna har jag åkt fritt med tåg och buss i de båda regionerna. Ett spännande, trevligt och miljövänligt sätt att resa.
I dag gick sista resan och jag valde att åka med öresundståget till Helsingborg, precis som första resan jag gjorde den 15 juni. 
Pålsjö skog med många, stora och vackra lövträd
Den här gången tog jag en buss till Pålsjö skog, som ligger i norra delen av Helsingborg. Jag gick sedan på slingrande stigar genom lövskogen ner till havet. 
Pålsjö paviljong
I skogen finns Pålsjö paviljong, som jag besökt för några år sedan. Det är ett trevligt kafé med både glass och våfflor.
Pålsjö kallbadhus
Vid Pålsjö nyrenoverade kallbadhus passade jag på att ta en glass och sitta på den öppna terrassen med vy över sundet, Helsingör och alla färjorna som trafikerar mellan de båda städerna.
Färjor mellan Helsingborg och Helsingör
Jag vandrade sedan utmed strandpromenaden in mot Helsingborgs centrum. Utmed promenaden finns många bryggor och möjligheter till bad.
Strandpromenaden Helsingborg
Jag och Ulf, min trogne medresenär under många av sommarens resor, avslutade sedan med lunch i Helsingborg, och en avkopplande stund vid Stortorget. Vi passade också på att köpa med oss några wienerbröd från anrika Fahlmans konditori innan vi tog öresundståget tillbaka till Halmstad.

Ett väldigt roligt sommarresande är därmed till ända. Jag kan verkligen rekommendera alla att prova detta sätt att resa. Väldigt lugnt, enkelt, billigt och avkopplande.


Monika


2 kommentarer:

  1. Tack för dina lustväckande reseberättelser, Monika! Lärorik läsning också!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar att läsa om mina resor! Det har varit ett väldigt spännande sätt att resa.

    SvaraRadera