Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 20 juni 2016

Sommarkort - Tjolöholms slott

Tjolöholms slott

Jag har köpt sommarkort på Hallands- och Skåne-trafiken. Under perioden 15 juni – 15 augusti reser jag fritt med tåg och buss i de två regionerna.Ett billigt och miljövänligt sätt att tillbringa sommar och semester.

I dag gick turen till Tjolöholms slott utanför Kungsbacka. Jag har tidigare gjort ett besök på slottskapellet, i samband med ett bröllop, men nu var det slottet och utställningen med kläder från filmatiseringar av Jane Austens romaner.

Torpa Smedja - hållplats för buss
Resan startade med tåg till Kungsbacka. Sedan klev jag på en buss och reste till hållplatsen Torpa Smedja. Därifrån blev det en härlig vandring, på ca 3,5 km, i det öppna landskapet. Lärkorna drillade och korna betade på ängarna.  
Vy från Tjolöholms slott
Innan den guidade rundturen gick jag en egen tur runt slottet. Det är en vacker natur med både hav och gamla ekar. 

Dammsugare på Tjolöholm - väger ett ton
Jag passade också på att titta in i vagnförrådet, som är fullt med gamla hästdroskor av olika format samt en gigantisk dammsugare, som väger ett ton. Denna ”modernitet” användes av slottsfrun Blanche (nåja, hon dammsög säkert inte själv, det fanns visst 16 tjänare!). Dammsugaren var placerad utanför slottet och en jättelång slang drogs in för att dammsuga alla heltäckningsmattor.

Den guidade turen genom slottets alla rum var både trevlig och informativ. Slottets historia berättades och avslutades på tredje våningen med Jane Austenutställningen. 
Colin Firth i TV-serien Stolthet och fördom
Visst var det spännande att se skjortan som Colin Firth hade på sig när han hoppade i dammen i TV-serien Stolthet och fördom och alla de andra kläderna, men behållningen var ändå visningen av själva slottet.

Jag hade egentligen tänkt äta Jane Austenbuffé i Storstugan, men eftersom där var ett större middagssällskap som nyligen anlänt, så valde jag istället att vandra mot Torpa smedja och ta bussen in till Kungsbacka och äta lunch. Den goda fiskplankan var halva priset mot buffén på slottet.


Monika

Sommarkort på Hallandstrafiken kostar 650:-
Sommarkort på Skånetrafiken kostar 650:-


2 kommentarer:

  1. Härligt att få följa din guidning genom Tjolöholm, Monika! När jag bodde i Kungsbacka var vi där nån gång, men det var ju i mitt förrförra liv... 😊 Nu fick jag en uppdatering och upplivande, tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du bott i Kungsbacka, det visste jag inte. Förförra livet låter som det var väldigt länge sedan:)Det är en väldigt vacker omgivning runt slottet. Till och med en liten badplats.

      Radera