Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 29 november 2015

Röta av Siri Pettersen

Jag har läst andra delen i fantasyserien Korpringarna av den norska författaren Siri Pettersen. Första delen heter Odinsbarn och andra delen heter Röta.  Tredje delen utkom nyligen på norska.

I Röta fortsätter läsaren följa den svanslösa Hirka som lämnat Ymslandet och kommit till människornas värld. Den sextonåriga Hirka har hela sin uppväxt levt bland Ymsfolket som har svans, vilket hon saknar, och hennes nya tillvaro bland människorna blir som papperslös i ett nutida London. Hon har lämnat sin älskade Rime, som hon aldrig får återse. Hirka är en människa och har ingen plats i Ymslandet. Hon har fått tillfällig respit i kyrktornet hos fader Brody, en snäll präst, men hon är jagad av okända, och en fruktad människojägare blir hennes bundsförvant samtidigt som en så kallad likfödd också finns i hennes närhet. Under tiden följer läsaren också Rime och hans kamp i Ymslandet. Men vad är Hirka för något? Är hon verkligen en människa?

Röta är till och med ännu bättre och mer spännande än första delen Odinsbarn. I första delen fick jag läsa ganska långt innan jag tyckte det blev spännande och driv i mitt läsande. I Röta kopplar författaren snabbt in läsaren i ett rafflande händelseförlopp. Vem är vän och vem är fiende? Varken Hirka eller läsaren vet, och det tycker jag är extra bra.

Jag väntar givetvis spänt på att sista delen i trilogin blir översatt och utgiven på svenska. Det här är en riktigt bra fantasyserie.


Monika

Röta hos Adlibris
Röta hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar