Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 8 november 2015

Barnmorskan i East End av Jennifer Worth


För några veckor sedan fick jag boken Barnmorskan i East End av Jennifer Worth (1935-2011). Och det var ren tur för boken var egentligen avsedd för ett födelsedagsbarn, men när föremålet för firandet redan hade läst sin present så fick jag den istället, och det är jag väldigt glad för. Jag hade förmodligen aldrig läst den här boken annars

I boken berättar Jennifer Worth om hur det var att arbeta som ung barnmorska i London East End och Docklands på 1950-talet. Hon kommer som nyutexaminerad och oerfaren till Nonnatus House, ett nunnekloster Londons fattiga och tättbefolkade hamndistrikt. De flesta har bott där i flera generationer och barnen växer upp i storfamiljer. Det kryllar av barn och de flesta förlossningarna sker i hemmet. Många av männen arbetade i hamnen, medan kvinnorna var hemma och tog hand om sina stora familjer. Dagarna var fyllda av smutstvätt och matlagning.  När det var dags att föda skickades bud till nunneklostret och en barnmorska cyklade till hemmet. För Jennifer blev mötet med fattigdomen en chock.

Det här är en bok fylld av både sorg och humor. Ibland blir situationerna dråpliga, men många gånger är det också stark dramatik, smärta och tragiska levnadsöden, och jag inser att så här kan man inte skriva om man inte själv har varit i upplevelsen. Jennifer Worth hade en fantastisk förmåga till iakttagelse. Hon läser och förstår människor, och hon har stor empati.
Jag är så tacksam för att jag, av en tillfällighet, fick den här boken. Den gav mig verkligen en stor läsupplevelse.

För övrigt är nog Barnmorskan i East End mer välkänd som TV-serie. Efter att jag läst boken testade jag att se två avsnitt av serien, men är inte speciellt sugen att se fler för boken var så mycket bättre


Monika

Barnmorskan i East End hos Adlibris
Barnmorskan i East End hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar