Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 9 november 2014

Glöm aldrig Kristallnatten


Skuggorna vid träbron med Andersbergs Kvartersteater 1995

För många år sedan skrev jag en musikteaterpjäs som heter Skuggorna vid träbron.

Den bygger på Zenia Larssons bok med samma namn och handlar om hennes egna upplevelser av gettot i Lodz under andra världskriget.
 

Idag är det 76 år sedan Kristallnatten.

Den 9 november 1938 var kulmen på våldsamma pogromer, som pågått en längre tid, mot judar i Tyskland. Många dödades och många deporterades till koncentrationsläger. Kristallnatten är bara en del av det som hände, men har blivit symbolen för mycket av den ondska som följde i spåren av det judehat som piskades upp. Under denna natt slogs mängder av affärsfönster sönder och det låg glas överallt, där av namnet kristallnatten.

Jag talade med Zenia Larsson om hennes bok och om mitt skrivande av manus.

Jag lovade henne att så länge jag kan, så kommer jag att fortsätta berätta.  Zenia dog 2007, men jag fortsätter att berätta om denna mörka tid i Europa.

En av sångerna i pjäsen är Maijas sång.

Den handlar om den gamla sömmerskan, som levt hela sitt liv på Marysynskagatan, en av alla dessa som fick utstå så många kalla och svältande dagar i gettot.
 


2013 gjorde jag en nyinspelning av sången och med bildspel från första uppsättningen av teaterpjäsen 1995 med Andersbergs Kvartersteater.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar