Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 1 november 2014

Det goda inom dig av Linda Olsson


I rask takt läser jag Linda Olssons böcker.

Jag har tidigare skrivit om Nu vill jag sjunga dig milda sånger och Sonat till Miriam. Det v
ar min sång omkoltrasten som fick mig att öppna ögonen för hennes böcker. Nu har jag också läst hennes tredje roman Det goda inom dig. Och jag fortsätter att imponeras av hennes skrivande.

Det goda inom dig är berättad av Marianne.

En äldre kvinna som ser tillbaka på sitt liv. Den traumatiska tidiga uppväxten i Sverige, och senare hennes upplevelser i Nya Zeeland, som format henne till nästan en enstöring. På stranden möter Marianne en liten pojke som hon kallar för Ika. En trasig själ, mager och eländig, med autistiska drag. Mellan den vuxna Marianne och Ika uppstår en mycket speciell relation.  Pojken får henne att tina upp och se att den självvalda isoleringen kanske ändå kan brytas. Livet består av kärlek och möten mellan människor.

Återigen sitter jag med en fantastisk bok av Linda Olsson.

Hon skriver vackert och kryper in i bokens gestalter med stor värme. Dessutom är det hela tiden väldigt spännande. En slags förmåga att inte avslöja för mycket. Det gör att jag som läsare måste vända blad och fortsätta framåt. En mycket god egenskap för en bok. Dessutom är ju återigen koltrasten en del av boken.

På biblioteket väntar nu Lindas senaste roman I skymningen sjunger koltrasten. 

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar