Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 5 april 2014

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov


Nu har jag läst klassikern Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, en roman som jag tänkt läsa många gånger, men nu har det äntligen blivit av.

Romanen skrevs redan på 1930-talet, men utgavs på 1960-talet, först 26 år efter författarens död.
Den handlar om märkliga saker i 1930-talets Moskva. En främling dyker upp och i hans sällskap finns en naken kvinna, en man i jockeymössa och en cigarrökande jättelik katt. Det är djävulen som kommit till Moskva och det utbryter en mängd panikartade och märkliga händelser. Främlingen börjar berätta om ett möte mellan romaren Pontius Pilatus och en ung upprorsman som gripits i Jerusalem.

Det här är en roman som känns väldigt modern, trots att den har mer än 70 år på nacken. När jag läser känns det som att den var skriven i dag, visserligen är den också tidstypisk i sitt beskrivande av miljö i Moskva och människorna, men de övernaturliga händelserna hade passat mycket bra i en nutida berättelse.

Det här är en roman som alla litteraturälskare bör läsa. I alla fall testa att läsa. En annorlunda och märklig historia.

Monika

3 kommentarer:

  1. Jag läste "Mästaren..." för några år sedan och läser den gärna igen. Men sen så gillar jag ju absurda historier, särskilt när författaren ändå lyckas hålla dem nära verkligheten. Att det som händer är väldigt märkligt - men samtidigt inte alls.

    SvaraRadera
  2. Monika, jag borde verkligen gilla denna roman, men varje gång jag försöker tar det stopp. Jag slutar läsa. Den fångar inte alls mitt intresse märkligt nog. Men försökt läsa den - det har jag :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någonting. Min dator havererade så jag har haft fullt upp. Nu hittar jag ju inga vänner trots att jag sparade dem, de går inte tillbaks. Men er som jag vet namn på går ju googla efter. Fick webbläsare Explorer 11 och vi är inte riktigt vänner än, men det kommer väl och då kommer jag tillbaks igen.

    Ha det så bra till dess

    Kram

    SvaraRadera