Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 1 februari 2014

Vad är Poetry Slam?



Finalisterna vid Poetry Slam på Fox and Anchor den 27 januari(foto Bo Strömberg)
Nu vet jag vad Poetry Slam är för något, för nu har jag tävlat i detta spel!
Jag inte bara vet reglerna utan jag vet också hur det känns att tävla i att läsa upp dikter. Går det att tävla i poesiläsande? Ja, går det att tävla i att spela musik och sjunga så går det att tävla i att läsa dikter.


Jag läser min dikt om Koltrasten (foto Bo Strömberg)
Det är lite mer än en månad sedan jag bestämde mig för att anmäla mig till en av deltävlingarna inför SM. I Halland hålls tre deltävlingar, en i Halmstad, en i Falkenberg och en i Kungsbacka. Arrangör är den kreativa och positiva poesiföreningen: Poesi i Halland.

Vid varje deltävling finns tre eller max fem jurygrupper som består av delar ur kvällens publik. Alla tävlande läser två egna dikter och jurygrupperna sätter poäng med max 10.0/ dikt. De som får högsta sammanlagda poäng går vidare till kvällens final. Ingen rekvisita är tillåten, dock får deltagarna använda papper och behöver inte lära sig texten utantill.

Jag förberedde mig genom att lära mig fyra av mina dikter utantill. Tränade också på ett bra uttryck med pauser och poängterande av vissa ord, samt lite andra teatertrix som kan vara bra att använda.


Poesi i Laholms Bokhandel den 18 januari (foto Inka Persson)
Så under hela januari har jag gått omkring och rabblat texter och tränat. Jag har också tränat genom att framföra dikterna vid två olika tillfällen, både i LahoIms bokhandel den 18/1 och på Café Strandgatan 20 den 25/1. Det hade jag stor nytta av när jag sedan deltog i tävlingen. I måndags var det så äntligen första deltävling på Fox and Anchor i Halmstad.

Hur gick det?
Jo, ganska bra. Visserligen var jag väldigt nervös, trots att jag inte är helt ovan vid att stå på scener. Men det här var faktiskt svårare än vad jag kunde tro. Jag var både nervös och fruktansvärt trött när jag kom hem efter kvällens tävling.

Halmstadsmästaren Susanna Hillbom på Fox and Anchor 27 januari
Men jag gick vidare till kvällens final och det betyder också att jag har gått vidare till Hallandsfinalen som är den 28 april. Kvällens vinnare och därigenom också Halmstadsmästare blev Susanna Hillbom, som är en van ”slammare” och tävlat i SM. Men jag är väldigt nöjd med min debut och finalplats och att jag nådde mitt eget mål: att gå till Hallandsfinalen!

Monika

1 kommentar: