Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 23 oktober 2013

En älskad pappa fyller 95 år


I dag fyller min pappa, Verner Sjöberg, nittiofem år. En aktningsvärd ålder och en människa som betytt mycket i mitt liv. Inte bara för att han varit min pappa utan också för den fina vän som han alltid var. Femtio födelsedagar fick vi tillsammans. I åtta år har jag firat hans dag utan honom. Det är snart nio år sedan jag fysiskt pratade med honom, men han finns där hos mig varje dag. Jag bär på hans ande. Den han lämnade till mig när han till slut gav upp och blev ett tomt skal, med en kropp som bara låg kvar.

Så i kväll tänder jag ett ljus och låter mina minnen omsluta mig. Jag vill tro att han nu är den starka, unga ande som en gång slog frivolter på stranden i Frösakull. Där som paradiset på jorden existerade under långa sommartider.
 
Jag vill tro att han spelar sin fiol, sin mandolin, sin stora kontrabas.
 
Jag vill tro att han sjunger, tillsammans med min mamma, alla glada och sorgsna sånger.

Jag vill tro att han fortfarande står upp för rättvisa och jämlikhet. För alla människors lika värde. Och jag hoppas att jag någon gång får möta honom igen.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar