Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 18 oktober 2013

Berömda franska berättare - en novellsamling


Som jag berättat i ett annat inslag på min blogg består min läsning just nu mest av noveller. I november är det premiär på min teaterföreställning ”Jag spelar min roll” och det är en intensiv period med repetitioner fram till dess. Då passar det bra att koppla av med läsning av noveller.

Berömda franska berättare är en novellsamling som kom ut på det fina förlaget ”Folket i Bilds förlag”, som gav ut mycket god litteratur på 1950-1960-talet. Litteraturen spreds på många arbetsplatser och min far, som var en läsare av stora mått, köpte en hel del av utgivningarna.

Denna lilla pärla är sammanställd i ett urval av Gunnar Ekelöf och Östen Sjöstrand. De vackra illustrationerna är teckningar av Adolf Hallman. I samlingen finns bl. a texter av Charles Baudelaire, Gustave Flaubert, Émile Zola, Guy De Maupassant, Marcel Proust, André Malraux, Georges Simenon och Albert Camus. Givetvis är det många mer nutida författare som inte är med. Samlingen utkom redan 1957.

Det är verkligen härligt att läsa dessa mästare. Dessa ordskapare och berättande virtuoser. Dessutom vackert illustrerade och med halvfranskt band. En gedigen bok att spara inför framtiden. Tack pappa för ditt fina arv både med de fysiska böckerna och din entusiasm för läsandet, som smittade av sig på mig.

Monika

2 kommentarer: