Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

fredag 24 februari 2012

Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist

Nu har jag läst ännu en bok av Karin Brunk Holmqvist.
Sirila gentlemän sökes.
Återigen en småmysig och humoristisk bok. Jag antar att det är Karins stil att skriva.
Den handlar om de två damerna Alma och Margit som är i 80-årsåldern. Den ena är änka och den andra har bott tillsammans med sin bror, som har avlidit. De bor på var sin sida om en väg, i var sin villa. De har sina trädgårdar och de träffas och dricker kaffe nästan varje dag. Damerna trivs rätt bra med livet. En dag får de veta att den nya vägen skall dras förbi deras hus och eftersom den också skall bli en bred och stor väg så måste husen tvångssäljas. Damerna har inget val. I väntan på sina nya lägenheter får de ett tillfälligt rum på pensionärshemmet i Tomelilla. Därefter går allt i positiva svängar för damerna. De till och med sätter in en annons i lokaltidningen. Damerna söker herrbekantskap. De vet inte riktigt vad ordet sirila betyder, men det låter fint, så det skriver de i annonsen.
Med en god portion humor skildrar Karin Brunk Holmqvist damernas liv på pensionärshemmet. Allt går damernas väg, kanske lite väl mycket, kan jag tänka som läsare. Men jag tror att det är många läsare som gillar när den bitska föreståndaren och kommunrådet får sig en rejäl läxa.
Nu avslöjar jag inte mer. Vill du veta hur det går får du läsa boken!
Trevlig helg!

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar