Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 5 december 2011

Matlagning i Radio Halland









Nu har jag lyft på locket.
Dagens meny i Radio Halland blev: Stekt laxfilé och rotfruktssallad.
Under en timme var jag kock i programmet Anna & Co. Jag valde själv meny och reportern Anna Carlsson hjälpte mig att laga maten i Radio Hallands kök. Under tiden intervjuade Anna mig både om matlagningen och om mina böcker om Fry.
Jag kan ju erkänna att det är något förvirrande att berätta om sina böcker samtidigt som man lagar en lunchrätt. Tiden går oehört snabbt och som väl var så var Anna en hejare på att steka fisk (vilket jag inte är!) så jag fick god hjälp med stekningen. Därefter gick vi in i studion och provsmakade maten under tiden som vi fortsatte att prata om mitt liv som författare, sångare och även en del om min tid som regissör och skådespelare.
Kul var det!
Här får du receptet på rotfruktsalladen och jag rekommendera att prova det, även om du är stark motståndare till rotfrukter, det är överraskande gott!

Recept på rotfruktsallad
Ingredienser:
Kålrot, rotselleri, palsternacka, 2 äpplen med skal (skär bort kärnhuset), ca. 10 hasselnötter, olivolja, salt och peppar.

Riv rotfrukter och äpple grovt på råkostjärn eller i mixer. Blanda med salt, peppar och olivolja. Hacka eller riv hasselnötter och blanda allt tillsammans i en skål. Färdigt!


Här finns en länk till Radio Hallands lyssnararkiv. Sändningen var 5/12 kl. 11.00-12.00


Monika







7 kommentarer:

  1. Roligt att det gick bra för dig med både matlagning och prat:-)

    Jag är ett stort fan av rotfrukter, frukt och nötter = nyttigt, billigt och gott! Ska prova salladen:-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Blir glad för din skull för att det gick så bra!

    SvaraRadera
  3. Det låter riktigt mysigt att blanda matlagning med bokprat :) Kul att det gick så bra!

    SvaraRadera
  4. Å,vad kul. Då ska jag genast gå in och lyssna.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott, jag är kräsen när det gäller mat men det här skulle jag kunna tänka mig att prova. Vad mycket kul du har hunnit med i ditt liv.

    SvaraRadera
  6. Har också lagat mat i Radio, vilket kändes lite konstigt. Hade samma problem som du att både koncentrera mig på maten och på att besvara frågorna som ställdes. Härligt att höra att det gick så bra för dig!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Kim, jag håller med dig igen, det är väldigt förvirrande att svara på frågor samtidigt som man lagar maten...:)

    SvaraRadera