Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 8 december 2011

Filip och damsugaren av Pia Signell

När jag var på Bokmässan i Göteborg, för några år sedan, var min monter granne med en pigg tjej som sålde en barnbok med en spännande historia.
Filip och damsugaren är en liten klurig historia om en pojke som drömmer om att bli uppfinnare. Han gillar att uppfinna saker som människor verkligen behöver. En dag när han som bäst håller på och uppfinner en snigelskrämma till sin farmor kommer Ruben, som bor granne med Filip. Hans stora önskan är att hitta en fru. Filip klurar länge på detta, men kommer sedan på den genialiska damsugaren. Den ser ut ungefär som en dammsugare, men har helt andra egenskaper. Den kan nämligen suga upp lämpliga, tjusiga damer som Filip kan gifta sig med.
Sedan följer en rad med hiskeliga händelser som så småningom avslutas med en upphittad moster och kanske ett giftermål, så småningom.
Det här är en härlig historia som Pia Signell berättar med underbara bilder av Ingrid Astbo.

Monika

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig bok det verkar vara. Tack för tipset:-)

    SvaraRadera
  2. Uppfinnare, klar att man ville bli det..

    SvaraRadera
  3. Den låter fantastisk! Jag måste hitta den till min sjuåring, han vill också bli uppfinnare :)

    SvaraRadera
  4. Vilket superbra tips! Är ute efter lite böcker till min lilltjej!

    SvaraRadera
  5. Tyvärr verkar inte boken finnas på nätförsäljning, vilket jag märkte nu när jag gick in och letade efter den. Möjligtvis går den att nå via Pia Signells websida?

    SvaraRadera