Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 16 augusti 2011

Till mamma på mors dag av Doris Dahlin

Jag har tidigare, med stort intresse, läst Skammens boning och Vi vet nog vem du är av Doris Dahlin och givetvis blev jag genast nyfiken på hennes nya roman som utkommit på Ordfronts förlag i år.
Till mamma på mors dag handlar om två kvinnor som båda växt upp i samma småstad. I boken får vi följa Reseda som är städerskans dotter och har lyckats med klassresan och Elisabeth som är psykolog och vars förflutna hinner ikapp henne när hennes mamma blir senil och blir som barn på nytt. Som ett barn säger hon det som inte får sägas, det som har förtigits i alla år. Då faller Elisabeths liv sönder och trots att hon är psykolog kan hon inte hjälpa sig själv.
Resedas mamma har nyligen dött. I hennes lägenhet finns överfullt med saker och minnen. Reseda försöker att rensa upp i det förflutna, men relationen till hennes mamma gör henne handlingsförlamad. Dagar och veckor går och hon får inget gjort.
De två kvinnornas liv skildras var och en för sig och på slutet i romanen knyts deras liv tillsammans.
Doris Dahlin har en fantastisk förmåga att fånga detaljer i liv och ting. I de små sakerna som finns bevarade finns minnen från 50- och 60-talen och jag blir nästan rörd av de beskrivningar och bilder hon manar fram i sina texter.
En stark roman om den många gånger svåra relationen mellan mor och dotter.

Monika

3 kommentarer:

  1. Verkar mer än läsvärd.
    Det där med 50 o 60-tal håller jag oxå på att skriva om. Det som slår mig med tanke på det, är att kvaliteten på saker, ting o kläder var så hög då. Inget slit o släng där inte.
    Gediget var det:-)

    SvaraRadera
  2. Tack för mötet igår..skickar ett mejl till dej..Maria

    SvaraRadera
  3. Det låter som en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera