Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 14 augusti 2011

Hallandsgården med växtmarknad och folkmusik




Nästa helg den 20-21/8 kommer jag att vara på frilufsmuseet Hallandsgården som är beläget på Galgberget. En liten skogklädd höjd som ligger centralt i Halmstad. Av namnet förstår vi att platsen har haft ett mörkt förflutet. En gång i tiden var det Halmstads avrättningsplats.
Hallandsgården som är grundad 1925 finns samlat många gamla hus från 1800-talet. Eldsberga gamla skolhus, Hörsåsstugan och en kvarn. Mellan husen odlas gamla kulturväxter. Bl.a. Portlandsros, kryddväxter och humle. Området är öppet året runt och på sommaren finns där också kafé med Halmstads godaste våfflor.
Under helgen 20-21/8 kommer det att vara lite extra aktiviteter.

Växtmarknad med pelargoner och kryddor. Fåragility, tvättning på gammalt vis, hantverksmarknad, Halländsk folkkonst, teater , folkmusik och mycket mer. Här kan du läsa programmet.
Jag brukar vara med under de här öppna dagarna och berätta om mina böcker om bronsåldersflickan Fry. Visserligen utspelar de sig i betydligt äldre historia, men det känns ändå trevligt och rätt att vara en del av dessa historiska dagar.
Bilden är fotad av Jörgen Karlsson, sommaren 2009. Då hade jag bara en bok, Solbarnet. Nu har jag fyra böcker och en avslutad bokserie.

Monika

10 kommentarer:

  1. Hallandsgården med sin historia och du med din..helt perfekt även om tiderna e långt ifrån varandra..men vad gör det..ha det..Maria

    SvaraRadera
  2. Tänk vad du varit produktiv sedan du skrev Solbarnet 2009.
    Lycka till nästa helg och sälj massor med böcker:-)

    SvaraRadera
  3. Låter himla mysigt tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Det blir en härlig vecka du får vara med och inviga, jo jag har läst programmet.
    Men vad hittade du hos mig Bing?? Jag har antaglien haft en bild, men minns det inte. Ledsen, men det var kul med din kommentar.


    Härlig bild du hade överst här också.

    Ha det gott
    Kram rovie = ejsans. Glömmer ejsans om jag inte ska testa något.

    SvaraRadera
  5. Galgberget...vilken historia.
    Tur att det bara är namnet som är kvar :)
    Men stället verkar vara ett vackert ställe.
    Lycka till,nästa helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får det så härligt som det låter och som vad jag förstår av det du skriver, önskar!

    SvaraRadera
  7. om vädret är vänligt och cykeln redo, så kanske jag kommer förbi en sväng. tycker om miljön där och att det finns så nära staden.
    kram E

    SvaraRadera
  8. Vår historia är vem vi är och vem vi blivit är vår historia. Allt sluts i oändliga cirklar. Det känns tryggt.

    Hoppas att du får sälja många böcker och att det blir en trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. E.Trevligt om du och cykeln kommer - och kamera!

    SvaraRadera