Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

måndag 5 juli 2010

Hallandsgården vaknar på Galgberget



Jag har varit på några trevliga dagar som heter "Hallandsgården vaknar".
I Halmstad finns ett litet berg som kallas för Galgberget. Det ligger inte många stenkast från centrum och är en lummig oas mitt i stadsvimlet. En plats med vacker utsikt över staden och motionsspår och promenader som är inramade av bokskog. En gång i tiden användes berget som stadens avrättningsplats och märkligt nog lever namnet kvar än i dag. I denna gröna oas har också Länsmuseet ett friluftsmuseum med en samling byggnader från framförallt 1800-talet.
Under sommaren görs guidade turer bland husen och på gårdstunet kan besökarna ta en kopp kaffe med nygräddad våffla.Här finns inga plastmuggar och kaffet serveras i en liten porslinskanna.
Helgen som gick har husen vaknat upp med allehanda aktiviteter. Aktion, musik, marknad, Rosens antikrunda och teater är bara några av de trevliga saker som gick att delta i under lördagen och söndagen. Ett fint väder är viktigt för en sådan helg och det har det verkligen varit.
Jag har varit på plats med mina böcker och det är fantastiskt roligt att möta mina läsare och höra om deras upplevelser av läsningen. Nu i sommar har jag inplanerat mycket möten med läsarna och det är verkligen en energikick! Det behövs i detta ensamarbete!

2 kommentarer: