Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 22 februari 2023

Vår på Lyckebo av Monika Häägg


 För några dagar sedan var det boksläpp av Vår på Lyckebo som är tredje delen i min bokserie Lyckebo. De första delarna är Lyckebo och Jul på Lyckebo.

I början av romanen är julhelgerna slut och de grå oxveckorna ligger tungt över Lindöbruk. Våren känns avlägsen. Linda är trött, men drömmer ändå om att köpa Lyckebo av Gösta. Bernard arbetar febrilt med sina konstutställningar. Linda förstår mer och mer att Emil är ledsen. Han ångrar sig och vill att hon ska komma tillbaka till honom. Samtidigt får Linda ett oväntat besök och Folkets Hus är återigen hotat. Går det att bedriva verksamhet i byggnaden? Det lilla barnet är på väg, men finns det ens en skola kvar i byn när den tiden kommer? Vill Linda att hennes barn ska växa upp i en by utan framtid?

I Vår på Lyckebo får läsaren på nytt möta alla människor i den lilla byn som kämpar för sin överlevnad. I romanen kryper våren närmare. Koltrasten sjunger i skymningen, snödroppar och krokus spirar i rabatten. Vårtecknen sprider både en grön klädnad och en nyvunnen optimism om framtiden. Ett nytt liv ser dagens ljus.

Vår på Lyckebo är alltså tredje delen i romanserien om Linda, Lyckebo och den lilla byn Lindöbruk.

Det känns som att jag sprungit ett maratonlopp och precis kommit i mål. På drygt ett år har jag skrivit tre romaner. Det har varit både roligt och spännande, men så klart har jag också varit totalt uppslukad av skrivandet. Det har inte varit mycket tid över till annat.

Lyckebo-serien är utgiven av Vibery Audiobooks och inläsare är skådespelaren Åsa Persson. De finns än så långe bara som ljudböcker, men givetvis hoppas jag att de också i framtiden kommer som pappersböcker. Jag vet att det inte är alla som gillar att lyssna på böcker. Jag tillhör den kategorin som helst läser. Jag trivs bättre med ögonen i en bok.

Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar