Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

onsdag 16 augusti 2017

Orlando av Virginia Woolf


Då och då läser jag en klassiker. Nu har jag läst Orlando av Virginia Woolf (1882 – 1941). Romanen utkom 1928, och är förmodligen en av författarens mest lästa.

Orlando är en historisk roman som sträcker sig över flera århundraden. Den handlar om den unge adelspojken Orlando som i bokens tidiga skede har en nära relation till den åldriga drottning Elisabeth I. Genom en poetisk text vandrar den unge Orlando både som man och kvinna genom historiska händelser fram till tidigt 1900-tal.

Fullständigt hänförd läser jag inledningen av denna roman. En skildring av miljö och en förflyttning i hus och natur som är bländande. Det är värt att läsa Orlando enbart för denna upplevelse. Romanens kringelikrokar, humor och genialiska berättarstil är verkligen värd en guldstjärna. Jag är glad att jag plockade fram denna klassiker och tog mig tid att läsa den.


Monika

Orlando hos Adlibris/Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar