Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 4 februari 2017

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker


Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker har jag blivit tipsad om av väldigt många. Så den har stått ganska länge på min ”att läsa-lista”, men nu har jag äntligen läst, och det ångrar jag inte.

Romanen handlar om en framgångsrik amerikansk advokat, gift och med familj, som plötsligt en dag försvinner. Spåren efter honom slutar i Bangkok. Fyra år senare hittar hans hustru ett kärleksbrev som han skrivit till en okänd kvinna i Burma, men aldrig postat. Hans dotter Julia reser till Burma för att söka upp kvinnan och kanske också hitta sin pappa. När hon anländer möts hon av en främmande värld och en äldre man som säger att hon är väntad. Mannen berättar hennes pappas historia från tidig barndom. En berättelse som handlar om en blind pojke och en flicka med missbildade fötter.

Det här är en väldigt vacker historia som är fylld med kärlek och dolda hemligheter. Den är skickligt skriven, och författaren driver läsaren att fortsätta vända blad för att söka en förklaring till denna märkliga historia. Som läsare får jag också en inblick i ett främmande land och en historisk tid. Romanen kommer att bli film, och författaren själv har skrivit manus. För att få full kontroll över filmprocessen valde han att inte låta Disney göra filmen, utan istället ett litet österrikiskt filmbolag. Jag har svårt att se att inte också filmen kommer att bli en succé. 2016 utkom också Hjärtats innersta röst, som är en fortsättning på boken. Jag är väldigt sugen på att läsa den också.


Monika 

Konsten att höra hjärtslag hos Adlibris/Bokus/CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar