Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

söndag 1 november 2015

Edward Tulanes fantastiska resa av Kate DiCamillo

Jag har läst en saga, som egentligen är skriven för åldersgruppen 9-12 år, men som jag tycker passar nästan bättre för vuxna, Eward Tulanes fantastiska resa av Kate DiCamillo

Den här boken hittade jag av en slump. Ibland strövar jag omkring bland hyllorna på biblioteket och kikar på olika böcker, känner och bläddrar, och just den här boken var det den vackra utsidan som fick mig att ta den med mig hem. Efter att jag läst klart boken upptäckte jag att den legat hela fyrtioåtta veckor på New York Times tio-i-topp-säljlista, och det är jag inte förvånad över. Den har också fått mängder av olika priser. Den är rikt illustrerad av Bagram Ibatoulline, bilderna förstärker texten.

Sagan handlar om en kanin som heter Edward Tulanes. Han är gjord av porslin och har en mängd med vackra kläder. Flickan Abilene älskar honom och han får alltid sitta med vid middagsbordet, och sover i en egen säng bredvid Abilene. Men han är uttråkad, och känner ingen kärlek. En dag får han följa med på en båtresa, och faller överbord. Han faller till botten och därifrån startar hans fantastiska resa, som innehåller både kärlek, vänskap och död.

Jag blir väldigt berörd av den här sagan, som är berättad ur kaninens synvinkel. Det bästa jag vet med böcker är när de får mig att gråta, då har de öppnat mina innersta vrår, och fått mig att fullständigt leva i boken. Så är det med Eward Tulanes fantastiska resa. Jag bugar för Kate DiCamillo som lyckas förmedla, på detta enkla sätt, en fantastiskt berörande historia.


Monika

Edward Tulanes fantastiska resa hos Bokus
Edward Tulanes fantastiska resa hos Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar