Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

lördag 3 oktober 2015

Amerikahuset av Sven Olov Karlsson


För några år sedan vann min käre Ulf en kasse med böcker på Bokmässan i Göteborg. 
Under tiden jag stod i min monter och berättade om mina böcker om Solbarnet gick Ulf omkring och lyssnade på scenframträdanden och kollade böcker. Det var då han hade tur och vann en hel kasse full med intressanta böcker. En av böckerna var Amerikahuset av Sven Olov Karlsson. Det har tagit några år, men nu har jag läst den.

Romanen handlar om en fängelsekund, mördare, som återvänder till en gård 
i bruksorten Eriksfors (en påhittad litterär plats i norra Västmanland), som stått öde under hans långa fängelsetid. Genom nedslag och tidsbilder får läsaren se tillbaka till 1980-talet och följa vad det var som hände. Hur kunde en helt vanlig ung man bli en mördare?

Den här romanen är ett bra tidsdokument över en tid som trots allt inte ligger så långt borta, men ändå känns främmande och avlägsen. Texten är väldigt spännande, som läsare får jag små fragment som bit för bit bygger en bild av det som hände och vad som gjorde huvudkaraktären till en mördare. Sven Olov Karlssons språk är också mustigt och späckat med målande beskrivningar. Som läsare vill jag vända sida och läsa vidare.  En god egenskap för en text.  Läsarens önskan skall hela tiden vara att läsa mer och så är det verkligen med Amerikahuset.

För övrigt blev Sven Olov Karlssons tredje roman Porslinsfasaderna nominerad till Augustpriset 2013. Den kommer jag absolut att läsa!


Monika

Amerikahuset hos Adlibris
Amerikahuset hos Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar