Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

tisdag 26 mars 2013

Och natten är lång och svår av Annika Bengtsson


Annika Bengtsson är en av mina författarkollegor i HallandsFörfattarsällskap. Jag gillar hennes romaner och har tidigare skrivit om Kråkprinsessan, Glömskelunden och Snökupan. Förra året utkom hon också med kåserisamlingen Cayenne – kryddpojken med bett, som handlar om hennes katt. I dagarna släpper Annika också fjärde fristående delen i ovanstående bokprojekt: Mellan raderna. Den har jag väntat på så den skall jag inhandla så fort jag träffar Annika. Jag vill så klart att den skall vara signerad.

Nu har jag dessutom läst hennes debutroman: Och natten är lång och svår.
Romanen utkom redan 1984 och har inspirerats av Anders F Rönnbloms låt Camillas sång.

Boken är en berättelse om några ungdomar under 1970-talet. Huvudperson Rickard som träffar den vackra Camilla och blir väldigt förälskad. Till Rickards stora glädje vill Camilla vara tillsammans med honom. Men varför flyr hon till Rickards kompis Anders och varför drar hon sig undan från kärleken. Varför vill hon inte bli smekt och varför tiger hon och blir som en stel docka. I Rickard rasar svartsjukan.

Den här boken tar mig tillbaka till 1970-talet. Den är tidstypiskt färgad av den atmosfär som fanns då. Ett helt annat samhälle än dagens snabba mediebrus som dränker våra liv. Jag känner en viss saknad när jag läser den. Är det för att jag är äldre och det är så människor gör, längtar tillbaka till tider som flytt. Kanske ändå inte, på något sätt var det ett mjukare samhälle. Ett samhälle som det t ex inte var några problem att hitta ett arbete. Det var nästan bara att knacka på hos en arbetsgivare och vips så hade man en anställning.
Och natten är lång och svår finns på bibliotek och som e-bok.

 
Monika

2 kommentarer:

  1. 70-talet var nog lite lugnare än idag. Även om de som var äldre då inte tyckte det. Men så är det ju alltid. Men jag hänger med i tidens gång så långt det bara går. Jag vill vara med.

    Vill redan nu önska dig en Glad Påsk. Jag vet inte hur jag kommer vara här i dagarna som kommer.

    Ha det riktigt skönt

    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra bok. Tack för tipset!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera