Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

Lyckebo, Jul på Lyckebo och Vår på Lyckebo

torsdag 13 september 2012

Från dröm till docka


Om några veckor har jag vernissage på en utställning om dockor.
Jag skall visa min docksamling, men också berätta om dockans historia. Jag började samla på dockor i slutet av 1960-talet och fortsatte fram till mitten av 1980-talet.

Allt startade med en dröm som jag fick som väldigt liten flicka i slutet av 1950-talet. Jag brukade ofta göra utflykter med min mormor. Vi besökte olika platser i staden och avslutade ofta med att gå till Cecils konditori. Ägaren till konditoriet hade en docksamling med dockor från en mängd olika länder. De stod uppradade på hyllor av glas. Jag började drömma om en sådan docksamling. Nu finns de hemma hos mig, sextiofem olika dockor från många länder, men nu planerar jag också att avveckla min docksamling. Några av dockorna har jag redan gett i gåva till olika människor som jag möter i samband med att jag är på författarbesök. Så får dockorna göra en ny resa och åka ut i världen igen.

Men innan hela samlingen har lämnat mitt hem så gör jag en utställning.

Lördagen den 6 oktober kl. 12–14.00 är det vernissage på Vallåsbibliotek i Halmstad. Jag kommer att berätta om min dröm och lite om dockornas historia. Det kommer också att bli några sånger. Några nykomponerade sånger om drömmar och dockor.


Välkommen att göra ett besök!

 
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar